Într-o discuție lungă cu colegul Ovidiu Mihalcea, în care am vorbit despre cum am putea include mai multe informații relevante în Misreport, am ajuns la concluzia că avem nevoie de recomandări de lectură pentru a înțelege în profunzime realitatea în care trăim.
Așa că am invitat mai multe personalități pe care le respectăm să ne sugereze cărțile pe care le consideră importante.
Primii doi invitați ne-au transmis recomandările de mai jos:
🗨️ Dana Jalobeanu, doctor în filosofia științei, conferențiar universitar la Facultatea de Filosofie a Universității București:
Jurnalul lui Mihail Sebastian și Memoriile lui Mircea Eliade, Rinocerii lui Ionescu, Jurnalul unei fete nemulțumite, a lui Jenny Acterian și jurnalul lui Annie Bentoiu (Timpul ce ni s-a dat 1944-1959), tot ce a scris I.D. Sârbu. Jurnalul fericirii (N. Steinhardt) și Închisoarea noastră cea de toate zilele, a lui Ioanid. Și, desigur, Memoriile unui cafegiu, a dlui Gheorghe Florescu.
🗨️ Dorin Dobrincu, istoric, cercetător la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol” din Iași, Academia Română – Filiala Iași
Tratată ca o anexă propagandistică în timpul regimului comunist, istoria contemporană a devenit de prim interes imediat după 1989. În cele trei decenii de postcomunism, cercetătorii cu perspective diverse, cu metodologii diferite, din România sau din străinătate, au realizat numeroase studii, monografii, biografii, sinteze sau tratate.
Cum într-un spațiu restrâns nu se poate face o listă extinsă, necum exhaustivă, voi încerca să sugerez publicului preocupat, însă nespecializat, doar câteva lucrări care acoperă intervalul 1918-1989, numit uneori și „scurtul secol XX”.
Mai întâi aș aminti câteva sinteze sau reflecții asupra unor intervale mai largi de timp ori privind chiar ultimul secol. Chiar dacă are în vedere, în cea de-a doua parte, numai intervalul dintre sfârșitul Primului Război Mondial și instalarea regimului comunist, lucrarea lui Keith Hitchins, România. 1866 – 1947 (Bucureşti, Editura Humanitas, 1994) este o lectură utilă și plăcută. Venit din afara câmpului istoriografic, Sorin Alexandrescu oferă în Paradoxul român (București, Editura Univers, 1998) o cheie de lectură asupra modernității românești, aflată într-o tensiune continuă.
Dintr-o perspectivă comparativă, Bogdan Murgescu s-a aplecat asupra unor chestiuni adesea trecute cu vederea, în România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010) (Iaşi, Editura Polirom, 2010), o parte importantă a analizei privind secolul XX. Cu avantajul distanței, însă având intimitatea culturală necesară, Oliver Jens Schmitt a încercat să identifice liniile importante ale interacțiunii statului cu societatea în România în 100 de ani: bilanțul unui veac de istorie (București, Editura Humanitas, 2018).
Cu privire la perioada interbelică, multă vreme privită ca vârsta de aur a României moderne, există mai multe lucrări bazate pe cercetări ample în arhive și biblioteci. Irina Livezeanu a abordat în Cultură și naționalism în România Mare, 1918-1930 (București, Editura Humanitas, 1998) problemele regionalismului, construcției naționale și disputelor etnice.
În preajma celui de-al Doilea Război Mondial România a intrat în era dictaturilor, dar până atunci ea a fost o democrație, chiar dacă una accentuat disfuncțională. Hans-Christian Maner a urmărit zbaterile simbolului democrației în Parlamentarismul în România, 1930-1940 (București, Editura Enciclopedică, 2004).
Ovidiu Buruiană a reușit în Liberalii. Structuri şi sociabilităţi politice liberale în România interbelică, (Iași, Editura UAIC, 2013) să facă o analiză a ceea ce reprezenta universul principalului grup politic dintre cele două războaie mondiale.
Cea mai importantă formațiune de extremă dreapta a fost investigată, dintr-o solidă perspectivă teoretică, de Armin Heinen, Legiunea „Arhanghelul Mihail”. Mişcare socială şi organizaţie politică. O contribuţie la problema fascismului internaţional (Bucureşti, Editura Humanitas, 1999). Etnonaționalismul a mobilizat grupuri mari în societatea românească interbelică, iar antisemitismul a fost un ingredient puternic. Leon Volovici a tratat aceste aspecte în Ideologia naţionalistă şi „problema evreiască”. Eseu despre formele antisemitismului intelectual în România anilor ’30 (Bucureşti, Editura Humanitas, 1995).
România a fost un aliat foarte important al Germaniei în cea mai mare parte a celui de-al Doilea Război Mondial, de aceea aș recomanda pentru înțelegerea naturii acestei relații volumul lui Ottmar Trașcă, Relațiile politice și militare româno-germane, septembrie 1940-august 1944 (Cluj-Napoca, Editura Argonaut, 2013), cu o solidă bază documentară.
Cele două conflagrații majore ale secolului XX au produs memorii diferite, în funcție de actori și grupuri. Maria Bucur s-a ocupat de acestea în Eroi şi victime. România și memoria celor două războaie mondiale (Iași, Editura Polirom, 2019).
Holocaustul din România a fost un subiect practic ocultat înainte de 1989, din motive politice și de memorie incomodă pentru societate în ansamblul său. Schimbările s-au produs cu întârziere, nu fără controverse, făcând posibilă apariția unor lucrări importante. Amintesc rezultatele activității Comisiei Internaţionale pentru Studierea Holocaustului în România, Raport final, Elie Wiesel, Tuvia Friling, Radu Ioanid, Mihail E. Ionescu (eds.) (Iaşi, Editura Polirom, 2005), precum și lucrarea de autor a lui Radu Ioanid, Holocaustul în România. Distrugerea evreilor şi romilor sub regimul Antonescu, 1940-1944 (Bucureşti, Editura Hasefer, 2006).
Comunismul românesc, fie că vorbim de cel interbelic, fie de cel instalat la putere imediat după Al Doilea Război Mondial, a putut fi cercetat într-un mod critic, de-a lungul existenței sale, în afara țării. Prima sinteză i-a aparținut lui Ghiţă Ionescu, Communism in Romania, 1944-1962 (London, Oxford University Press, 1964), apărută după trei decenii și în țara de origine a autorului (Comunismul în România, Bucureşti, Editura Litera, 1994). Tot în Vest a apărut lucrarea lui Michael Shafir (1985), România comunistă (1948-1985). O analiză politică, economică și socială (am redat titlul traducerii românești, București, Meteor Press, 2020).
Alte lucrări importante au apărut inițial în străinătate, pe urmă în traducere (amintesc câteva în ordinea publicării lor în românește): Dennis Deletant Teroarea comunistă în România. Gheorghiu-Dej şi statul poliţienesc, 1948-1965 (Iaşi, Editura Polirom, 2001); Vladimir Tismăneanu, Stalinism pentru eternitate. O istorie politică a comunismului românesc (Iaşi, Editura Polirom, 2005); Gail Kligman, Katherine Verdery, Țăranii sub asediu. Colectivizarea agriculturii în România (1949-1962) (Iaşi, Editura Polirom, 2015).
Segmente ale societății românești au cerut în primul deceniu și jumătate de după prăbușirea regimului comunist, inclusiv într-un context de polarizare politică, o distanțare explicită a statului de regimul totalitar. Astfel s-a constituit Comisia Prezidenţială pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, care a realizat un Raport final (București, Monitorul Oficial, 2006; și Vladimir Tismăneanu, Dorin Dobrincu şi Cristian Vasile (eds.), Bucureşti, Editura Humanitas, 2007).
Educația la nivelul școlilor secundare a beneficiat de o lucrare specială, realizată de profesori și cercetători: O istorie a comunismului din România. Manual pentru liceu, de Mihai Stamatescu, Raluca Grosescu, Dorin Dobrincu, Andrei Muraru, Liviu Pleşa şi Sorin Andreescu (Iaşi, Editura Polirom, 2008). Liliana Corobca a editat o amplă lucrare, reunind contribuțiile unui mare număr de cercetători și intitulată Panorama comunismului în România (Iași, Editura Polirom, 2020).
Pentru că istoria a fost folosită ca instrument de propagandă de către stat și instituțiile acestuia, regimuri politice, partide și alte organizații, aș aminti două cărți care deconstruiesc discursurile mistificatoare. Prima îi aparține lui Vlad Georgescu, Politică și istorie. Cazul comuniștilor români, 1944-1977 (București, Editura Humanitas, 1991), iar cea de-a doua lui Lucian Boia, Istorie și mit în conștiința românească (București, Editura Humanitas, 1997). Pentru a înțelege mai bine raportul – și diferența – dintre imaginarul istoric și imaginarul istoriografic, recomand și Enciclopedia imaginariilor din România, vol. III, Imaginar istoric, coordonat de Sorin Mitu.
După cum se poate observa din această prezentare succintă, cercetarea istoriei României în ultimul secol, îndeosebi a anilor 1918-1989, a înregistrat rezultate notabile. În același timp, deși cunoașterea profesională a crescut, se observă în ultimii ani și o intensificare a nostalgiei după diverse forme de extremism, mai ales după național-comunism, în diverse segmente ale societății, inclusiv între tineri.
Explicațiile sunt diverse, de la transmiterea de către bunici sau părinți a propriilor perspective asupra trecutului recent, neglijarea istoriei în școală, în bună măsură focalizată pe memorare și criptonaționalism, și nu pe formarea spiritului critic, până la filmele propagandistice reluate la diverse televiziuni sau avalanșa de fake news-uri în mediul online.
În vremea societății de consum și a rețelelor sociale, toate acestea sunt ingrediente care formează o pseudocultură istorică. Pe acest fond favorizant apar și cresc formațiuni politice populiste și extremiste.