View profile

Ediția #11

Bună dimineața,  Aflăm din ediția de azi detalii despre metodele de propagandă ale Chinei în UE. Tre
Misreport
Ediția #11
By Misreport • Issue #11 • View online
Bună dimineața, 
Aflăm din ediția de azi detalii despre metodele de propagandă ale Chinei în UE. Trei site-uri noi au fost suspendate de ANCOM, dar am înregistrat și postări alarmiste legate de… ciocolata aerată - pornite de la o glumă pe Facebook.

👉🏻 #PROPAGANDĂ China imită tactica de până acum a Rusiei pentru a-și promova propaganda în Uniunea Europeană. Narațiunile de propagandă ale Beijingului mimează „neutralitatea strategică” și influența Chinei în UE este mai mare decât ne-am aștepta (LARICS).
👉🏻 În același timp, guvernul chinez a decis să cenzureze publicarea studiilor referitoare la originile SARS-CoV-2. Conform unui ordin guvernamental, rapoartele ştiinţifice legate de virus sunt verificate înainte de publicare, iar studiile referitoare la originea acestuia trebuie aprobate de autorităţile guvernamentale centrale. (Analiză Digi24)
👉🏻 ANCOM a restricționat accesul la încă 3 site-uri: 
👉🏻 Săptămâna trecută s-a mai propagat pe Facebook și un mesaj care anunța că ciocolata aerată ar conține “aer cu coronavirus în bule”.
De fapt, postarea inițială, din 20 aprilie, era un pamflet. Acesta a fost preluat, reformulat, condimentat cu puțină conspirație 5G și rostogolit apoi pe Facebook ca “adevăr neștiut”. 
În detaliu
👉🏻 Documentarul În căutarea adevărului (disponibil pe HBO Go - After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News) studiază câteva cazuri de isterie națională din SUA, pornite de la știri și informații false.
Mi s-a părut interesant pentru că pune în lumină un detaliu la care suntem foarte puțin atenți: cum ne definim adevărul? E relevant să vedeți și ce cred reporterii ziarelor cu tradiție că este adevărat vs ce cred conspiraționiștii că ar fi adevărul.
În plus, îi puteți vedea pe câțiva dintre cei mai celebri conspiraționiști din SUA reacționând atunci când minciunile pe care le promovează sunt demontate.
Documentarul arată o imagine sumbră: în unele cazuri, falsul din online generează drame în viața reală.
After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News (2020) | Official Trailer | HBO
After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News (2020) | Official Trailer | HBO
Internațional
👉🏻 Russia Today, televiziunea de propagandă a Rusiei, a răspândit pe websiteul său în limba arabă informații potrivit cărora UE nu și-ar fi ajutat partenerii în criza COVID-19 sau - mai familiar publicului din România, unde circulă de câteva săptămâni această conspirație - că Bill Gates ar avea ceva de-a face cu crearea virusului SARS-CoV-2 (EUvsDisinfo).
👉🏻 Donald Trump a sugerat într-o conferință de presă că ar fi interesant de verificat dacă injecțiile cu dezinfectant sau tratamentul cu lumină UV ar vindeca pacienții infectați prin uciderea rapidă a virusului. Asta a declanșat o reacție în lanț a autorităților și companiilor în SUA (AFP Factcheck).
  • Producătorii dezinfectanților Lysol și Dettol au avertizat populația să nu le folosească drept remedii 
  • Autorități medicale și de sănătate publică au transmis apeluri ca cetățenii să nu folosească remediile insinuate de Trump
  • Ulterior președintele SUA a revenit și a spus că “a glumit”
👉🏻 Twitter a șters peste 2200 de postări false sau înșelătoare în ultima lună.
Compania a anunțat că va șterge mai departe postări legate de pandemie și care îndeamnă populația la acțiuni cu potențial distructiv. Sunt incluse aici și postările care incită la incendierea antenelor 5G (The Verge).
👉🏻 Zoom lansează versiunea 5.0, care rezolvă multe din carențele semnalate în ultimele luni privind platforma (The Verge).
👉🏻 Un grup de conturi de Twitter și Instagram conexate cu Iranul au promovat intens pe rețelele sociale ideea independenței Californiei față de SUA (BuzzFeedNews).
👉🏻 Facebook a anunțat că va începe să afișeze localizarea conturilor care postează conținut pe paginile cu reach foarte mare, pentru a crește transparența acestora în timpul campaniei electorale din SUA (The Verge).
👉🏻 …dar în același timp a permis companiilor să-și targeteze publicitatea către utilizatorii interesați de “pseudoștiință” (The Markup).
👉🏻 “Acest candidat nu există” - Un adolescent din SUA povestește cum a inventat un candidat politic de la 0 pentru a testa vigilența Twitter (Write.as).

Probabil că ai citit săptămâna trecută și alte știri care ți s-au părut false sau înșelătoare. Te rugăm să nu uiți că Misreport e o monitorizare realizată de doi oameni, în timpul lor liber. Poți să ne ajuți cu informații sau feedback la newsletter@misreport.ro. Mulțumim!
Did you enjoy this issue?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Rubrika.

If you don't want these updates anymore, please unsubscribe here.
If you were forwarded this newsletter and you like it, you can subscribe here.
Powered by Revue