View profile

Ediția #20

Bună dimineața,  Săptămâna trecută, Grupul de Comunicare Strategică al Guvernului a ajuns să ceară aj
Misreport
Ediția #20
By Misreport • Issue #20 • View online
Bună dimineața, 
Săptămâna trecută, Grupul de Comunicare Strategică al Guvernului a ajuns să ceară ajutorul Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru a stopa valul de dezinformare și conținut fals promovat de unele televiziuni despre pandemia de COVID-19.
Asta în condițiile în care, tot săptămâna trecută, CNA a amendat cu… 5000 de lei România TV pentru dezinformarea cu spitalele care ar plăti familii să-și declare morții ca fiind de COVID-19.

👉🏼 Îngrijorat de conspirațiile privitoare la COVID-19, care prind din ce în ce mai mult teren, nu doar în mediul online, ci și pe televiziuni, Grupul de comunicare strategică a cerut ajutorul CNA. (Europa Liberă)
👉🏼 Istoricul Mihai Demetriade, cercetător la Consiliul Național de Studiere a Arhivelor Securității, arată într-o postare pe Facebook că revista Evenimentul istoric, ajutată de Dan Andronic, încearcă să acrediteze ideea că teroriștii de la Revoluție ar fi fost luptători ai serviciului secret sovietic GRU, citând un așa numit studiu realizat de un fost angajat al SRI. 
Miza este de a distrage atenția de la o altă cercetare consistentă care arată că, de fapt, diversiunea teroriștilor ar fi fost pusă în scenă chiar de către Securitate. (Facebook/Mihai Demetriade)
👉🏼 #FALS Factual a verificat o declarație a deputatului independent Oana Bîzgan și a descoperit că este falsă și prezintă date mult exagerate. Bîzgan susține că numărul condamnaților la muncă în folosul comunității, pentru act sexual cu un minor, între 2014 și 2020, este mult mai mare decât se dovedește acesta a fi, în realitate. 
👉🏼 #DEZINFORMARE În pandemie au apărut mai mult de 60 de site-uri de fake-news, iar la ora actuală avem active peste 300 de astfel de platforme care promovează discursul Rusiei sau al Chinei, explică expertul Nicolae Țîbrigan de la Laboratorul pentru Analiza Războiului Informațional și Comunicare Strategică (LARICS), invitat la Măcelăria de fake-news, un proiect Starea Nației. (Facebook/Măcelăria de fake-news)
În detaliu
CNA recomandă televiziunilor să nu mai difuzeze știri neverificate, conspirații și dezinformări
👉🏼 Săptămâna trecută, pe fondul creșterii numărului cazurilor de infectare cu virusul SARS-CoV-2, CNA a transmis o scrisoare televiziunilor în care le solicită să verifice informațiile pe care le difuzează și să respecte regulile deontologiei jurnalistice. (HotNews)
Ne-a atras atenția această scrisoare de recomandare din mai multe motive. Pe rând:
👉🏼 Tot săptămâna trecută, CNA a amendat cu doar 5000 de lei postul de televiziune România TV pentru că nu a putut proba afirmațiile făcute în mai multe emisiuni, în care moderatorul și reporterul postului susțineau că există spitale care plătesc oameni să declare decese fictive de COVID, arată Paginademedia.ro
România TV a ajuns chiar să ceară autorităților, imperativ, să investigheze acuzațiile, fără să le probeze în vreun fel.
👉🏼 În același timp, CNA este, potrivit Legii audiovizualului, responsabil să supravegheze, controleze și sancționeze derapajele de conținut ale televiziunilor. Pe site-ul CNA, instituția este numită garant al interesului public şi unică autoritate de reglementare în domeniul programelor audiovizuale
👉🏼 Pentru a înțelege cum funcționează garantul interesului public, puteți urmări mai jos o dezbatere între membrii CNA privind scrisoarea de recomandare pe care o transmit televiziunilor. (Youtube/Consiliul National al Audiovizualului)
Internațional
👉🏼 Polonia acuză Rusia că ar fi instrumentat, în aprilie, o campanie de dezinformare menită să submineze relațiile dintre SUA și Polonia. (DFRLab)
👉🏼 Facebook a făcut publică o bază de date cu peste 100.000 de deepfakes pentru a ajuta programele de inteligență artificială să învețe să le descopere mai ușor. (MIT Technology Review)
…și a retras 80 de anunțuri publicitare ale președintelui Donald Trump, care foloseau un simbol nazist. (The Verge)
👉🏼 O serie de companii boicotează Facebook, oprindu-și bugetele de marketing pe platforma de publicitate a companiei ca urmare a campaniei #StopHateforProfit, desfășurată de mai multe organizații civice. Motivul este felul în care Facebook înțelege să modereze discursul care instigă la ură.
👉🏼 Google va șterge automat datele legate de localizare și istoric al căutărilor pentru membrii care se înscriu de acum încolo pe platformele sale. (The Verge)
👉🏼 NiemanLab arată, într-o analiză, că fondurile cu care Google și Facebook se laudă că ajută presa sunt mai mult PR decât un ajutor real pentru presă. 
👉🏼 Teoria conspirației Pizzagate și-a găsit un public nou pe TikTok. (Daily Beast)
👉🏼 Deși Facebook susține că a îndepărtat de pe platformă conspiraționiștii QAnon, o investigație The Guardian arată că, de fapt, aceștia se înmulțesc. În același timp, experții consultați de jurnaliști susțin că Facebook este o platformă de recrutare pentru astfel de organizații.
Did you enjoy this issue?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Rubrika.

If you don't want these updates anymore, please unsubscribe here.
If you were forwarded this newsletter and you like it, you can subscribe here.
Powered by Revue