Vezi profilul

Ediția #86

Misreport
Ediția #86
De Misreport • Ediția #86 • Vezi online

Bună dimineața, 
👉 #FALS Nu, nici alimentele alcaline, nici apa sau vitaminele nu pot preveni sau vindeca Covid-19, așa cum susțin mai multe narațiuni false, demontate de Verificat AFP.
👉 #FALS Alexandru Rafila minte când afirmă că anul trecut când au fost închise școlile „în nicio țară europeană nu erau închise școlile”.
👉 #FALS Nu, vaccinurile anti-COVID-19 nu sunt expirate și nimeni nu „dă foc” pacienților din spitale intenționat, așa cum a afirmat Episcopului Giurgiului, Preasfințitul Ambrozie, în cadrul predicii de Sf Parascheva. (LARICS)
👉 #DEZINFORMARE „Intri pe picioare și pleci în sicriu” sau „asasinii din spitale” sau „medicii ne omoară părinții” sunt câteva dintre dezinformările rostogolite de aproape doi ani pe rețelele sociale, dar și în presă și la TV.
Când ajung în situația de a merge la spital, aceste fraze sunt rostite de cei suferinzi, uneori aproape la literă după cum se vehiculează în spațiul public, povestesc atât oamenii din personalul medical, cât și rudele pacienților. Libertatea explică cum am ajuns aici
👉 #PROPAGANDĂ Guvernul maghiar exploatează prejudecățile din comunitatea maghiară din Transilvania prin intermediul ziarelor regionale de aici care publică știri majoritar negative despre guvernul român și despre români în general, arată un raport al Expert Forum.
„Eficiența diseminării acestor mesaje este cu atât mai mare, cu cât stereotipurile dintre cele 2 comunități sunt un fapt bine cunoscut în România. Ceea ce face propaganda FIDESZ este să le exagereze și să le propage la un ritm fără precedent datorită tool-urilor de dezinformare din social media”, mai arată raportul. (RFI)
Printre autorii acestora se numără Luis Lazarus, fost invitat la emisiunile lui Dan Diaconescu, Antena 3, liderul AUR, George Simion, senatoarea Diana Șoșoacă sau Oana Lovin, căreia televiziunea Metropola TV, finanțată din banii publici ai comunei Voluntari, i-a oferit o emisiune în luna mai. (Libertatea)
👉 Freedom House pune la dispoziția profesorilor și părinților un Ghid pentru combaterea dezinformării și racolării pe internet a copiilor
Internațional
Media controlată de guvernul de la Kremlin a promovat teorii conspiraționiste și a șubrezit încrederea publicului în vaccinuri și știință, adaugă aceștia. (NPR)
👉 Iată și câteva din narațiunile pe care media pro-Kremlin le-a promovat intens pe rețelele sociale, în ultimele 20 de luni: virusul a fost dezvoltat în „laboratoarele NATO”, vaccinarea e un atac la sănătate din partea „globaliștilor”, vaccinurile sunt „inutile” etc. EUvsDisinfo le trece în revistă și le demontează
👉 …iar Gizmodo arată că, exact înainte de audiere, companiile petroliere au plătit mai multe materiale publicitare favorabile în newslettere cu audiență largă.
👉 Algoritmii Facebook promovează cu prioritate conținutul care declanșează reacții furioase. E doar una din dezvăluirile despre rețeaua de socializare pe care le-am aflat după scurgerea de documente din interiorul companiei.
👉 …de pildă, Washington Post arată că reacția „angry” valorează de 5 ori mai mult decât cea „like” în algoritmii care generează metoda de ierarhizare a postărilor vizibile. 
👉 …aceleași documente mai arată că Facebook aplică selectiv regulile de combatere a informării greșite, iar India e un exemplu în acest sens. (Al Jazeera)
👉 Între timp, Facebook a anunțat că ia măsuri consistente pentru a stopa informațiile greșite despre vaccinare menite să ajungă la copii. (Engadget)
👉 Nu, rata deceselor cauzate de COVID-19 în Marea Britanie nu este mai mare în rândul persoanelor vaccinate, așa cum susține un video demontat de Reuters Fact Check. Este important de menționat că pentru o comparație corectă, rata de incidență trebuie calculată pentru fiecare categorie în parte (vaccinați/nevaccinați).
👉 Un startup din Portugalia a dezvoltat un instrument prin care încearcă să combată dezinformarea. Folosind un program bazat pe inteligență artificială, Newsroom analizează credibilitatea sursei din care vine informația și oferă context pentru aceasta. (InnovationOrigins.com)
👉 O companie de PR sud-americană s-a folosit de pagini de Facebook și site-uri care creau aparența unor ziare pentru a răspândi dezinformare. (Rest of World)
Vă reamintim că tehnica este folosită și în România - am scris în PressOne despre două astfel de rețele care plătesc pentru a amplifica subiecte politice - una conexată cu PSD și una cu AUR.
👉 Fun Fact: imaginea pe care o avem azi despre zâne - de pildă, cea sugerată de ecranizările Disney ale unor povești - e foarte diferită de ce spun sursele folclorice despre ele. La bază, erau personaje mult mai „întunecate”, de care oamenii erau sfătuiți să se ferească. (The Conversation)
Probabil că ai citit săptămâna trecută și alte știri care ți s-au părut false sau înșelătoare. Te rugăm să nu uiți că Misreport e o monitorizare realizată de doi oameni, în timpul lor liber.
Poți să ne ajuți cu informații sau feedback la newsletter@misreport.ro sau pe pagina de Facebook Misreport.
Dacă Misreport ți se pare util, te rugăm să ne ajuți să ajungem în mai multe căsuțe poștale electronice, recomandându-ne unui prieten. Mulțumim frumos!
Ți-a plăcut această ediție de Newsletter?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Rubrika.

Pentru a te dezabona, fă clic aici.
Dacă îți place newsletter-ul ce ți s-a redirecționat, te poți abona aici aici.
Powered by Revue