Ediția #93 - ce am învățat în 2021

#93・
3.34K

abonați

113

Ediții

Abonează-te la newsletter-ul nostru

By subscribing, you agree with Revue’s Termenii și condițiile and Politica de confidențialitate and understand that Misreport will receive your email address.

Misreport
Ediția #93 - ce am învățat în 2021
De Misreport • Ediția #93 • Vezi online
Bună dimineața, 
Citiți ultimul număr Misreport din 2021 și e un prilej bun să ne bucurăm și să vă mulțumim că ați rămas alături de noi în încercarea de a înțelege mai bine realitatea în care trăim.

Pentru ultima ediție de anul acesta, ne-am gândit să recapitulăm cinci lucruri pe care le-am învățat împreună în ultimii doi ani, și de care poate nu suntem deplin conștienți, din cauza ritmului alert în care trăim.
📕 Am învățat că multe din presupusele informații care se viralizează pe rețelele sociale sunt falsuri sau materiale contrafăcute și e sănătos să fim circusmpecți mai ales cu cele care ne provoacă emoții puternice - de teamă sau de revoltă. 
👉 De pildă, în luna aprilie, Misreport a identificat o falsă declarație atribuită Andreei Moldovan, fost secretar de stat în Ministerul Sănătății, potrivit căreia vaccinații ar fi trebuit „să poarte brățări sau ecusoane inteligente care să-i alerteze când sunt în prejma unui nevaccinat”. (Misreport via Facebook)
Această declarație a înfuriat mii de utilizatori Facebook. Doar că ea nu a existat. 
👉 În noiembrie, Misreport a arătat că un video distribuit pe Facebook, care pretindea că arată mii de italieni refuzând să prezinte certificatul verde la intrarea într-un supermarket era de fapt o înregistrare cu suporterii echipei Napoli ajungând în gara din Roma. (Misreport via Facebook)
📗 Am învățat împreună să ne testăm răbdarea și reziliența în fața valurilor de informații false. În octombrie, la începutul valului 4 de COVID-19 în România, Misreport a lansat un mini-ghid cu câteva reguli tehnice prin care putem, fiecare dintre noi, să nu contribuim la amplificarea falsurilor, fricii și furiei pe rețelele sociale. (Misreport, Ediția #82)
📘 Am învățat împreună să fim atenți și să verificăm credibilitatea și transparența surselor din care ne luăm informațiile. 
Fie că e vorba de site-uri care pretind că ne informează, conturi sau pagini de Facebook care postează știri, în ultimii doi ani ne place să credem că v-am oferit motive consistente pentru a realiza că e bine să facem efortul de a verifica cine sunt proprietarii acestora, dacă ei sunt sau nu prezentați transparent, și cine sunt autorii care semnează textele pe care le citim. 
📙 Am învățat împreună să recunoaștem câteva din narațiunile de propagandă pro-Kremlin și care este scopul cu care acestea sunt lansate în spațiul public, urmărind analizele LARICS sau Veridica și pe cele ale think-tank-urilor care analizează narațiunile și tacticile de propagandă și dezinformare ale Rusiei, precum EU vs Disinfo sau CEPA
Dar, mai ales, am devenit conștienți că aceste tactici există și ele urmăresc să proiecteze asupra societății noastre realități deformate, să ne sădească neîncrederea în partenerii strategici ai României - NATO și UE, să ne inducă sentimentul că suntem izolați și singuri, că dezbaterea democratică este inutilă sau că nu avem niciun fel de control asupra deciziilor politice care ne afectează viețile.
📓 Am învățat, alături de Factual, că multe din declarațiile politice pe care politicienii le aruncă în spațiul public pot fi verificate și multe din acestea se dovedesc a fi falsuri.
•·············•·············•
Pentru ultima ediție din acest an, am ales și cinci materiale pe care vi le-am recomandat în Misreport și care, credem noi, se vor dovedi tot mai relevante în dezbaterile publice din anii următori:
📰 Modelul de business al Facebook înseamnă profit de pe urma atenției utilizatorilor prin publicitate, explică două jurnaliste The New York Times, autoarele volumului An Ugly Truth: Inside Facebook’s Battle for Domination. 
📰 „Rețelele sociale ne-au promis posibilitatea unor legături umane cu profunzime - acel tip de relații care presupun nuanțe și răbdare pentru problemele spinoase. În schimb, ne-au transformat pe toți în branduri. Brandurile sunt monolitice. Și sunt intenționat lipsite de nuanțe.”
V-ați imaginat vreodată internetul ca pe o peliculă care comprimă în ea timpul, spațiul și contextele? Dacă nu, textul lui Charlie Warzel, jurnalist și autor de opinii pentru The New York Times poate fi un prilej bun de meditație.
Într-o ediție a newsletter-ului său, Galaxy Brain (Substack), propune o discuție despre existența noastră ca ființe tridimensionale pe internet, un spațiu unidimensional.
📰 2021 a fost anul în care politicieni și experți din SUA au început să vorbească despre presa locală ca despre o bucată de infrastructură critică pentru democrație. 
Poate e un moment bun să înțelegem și condiția presei locale din România, în acest context.
Un raport NewsGuard de la începutul anului arată că din 1 octombrie 2020 și până la data publicării informațiilor, 1668 de branduri din SUA au plătit 8,776 de anunțuri publicitare pe 160 de site-uri care au publicat în mod repetat conținut fals și teorii ale conspirației despre presupusa fraudare a alegerilor din SUA.
📰 Una din cele mai prețioase resurse de care dispunem este atenția noastră. Și trebuie să învățăm să identificăm și să ignorăm rapid informațiile nefolositoare, spune Sam Wineburg, doctor în psihologie și cercetător în domeniul educației digitale. (Nieman Lab)
Acestea fiind spuse - sau citite :) - vă urăm să vă bucurați de cei apropiați și de timpul liber care ne așteaptă! Misreport intră în vacanță, dar se întoarce în căsuțele dumneavoastră de e-mail din 11 ianuarie, 2022.
Vă mulțumim că ați rămas și în 2021 în comunitatea noastră de cititori de știri responsabili :)
🎅 Crăciun fericit și un An Nou cu veselie și sănătate! ✨
Ți-a plăcut această ediție de Newsletter?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Ovidiu Mihalcea.

Pentru a te dezabona, fă clic aici.
Dacă îți place newsletter-ul ce ți s-a redirecționat, te poți abona aici aici.
Powered by Revue