Ediția #97

#97・
3.34K

abonați

113

Ediții

Abonează-te la newsletter-ul nostru

By subscribing, you agree with Revue’s Termenii și condițiile and Politica de confidențialitate and understand that Misreport will receive your email address.

Misreport
Ediția #97
De Misreport • Ediția #97 • Vezi online

Bună dimineața,
👉 #FALS Un videoclip care arată un convoi de camioane încărcate cu tancuri americane a fost distribuit de sute de ori pe rețelele de socializare, cu afirmația că armata americană se desfășoară în România, pe fondul tensiunilor crescânde între Rusia și Occident. 
Verificat AFP arată că videoclipul este vechi de aproximativ opt luni și nu arată desfășurarea SUA pe fondul fricțiunilor asupra Ucrainei. A fost filmat în mai 2021 în timpul exercițiilor NATO, a confirmat Ministerul Apărării.
👉 #DEZINFORMARE Simona Halep a avut probleme de sănătate la Australian Open și a fost eliminată din turneu din cauza vaccinului anti-COVID19. Veridica.ro demontează această narațiune dezinformativă
👉 #CONTEXT România nu este un subiect major pentru dezinformarea prorusă din Ucraina, iar atunci când este pomenită, țara noastră este prezentată, de obicei, ca un stat care vrea să participe, alături de Polonia și Ungaria, la împărțirea teritoriului Ucrainei. 
În plus, România este destul de absentă în combaterea războiului informațional dus de Putin în Ucraina, unde trăiesc peste 400 de mii de vorbitori de limbă română, și este destul de absentă și din percepția ucrainenilor obișnuiți.
România lipsește în mare parte din discuțiile publice, apare rar în știrile din Ucraina și astfel nu ar fi deplasat să presupunem că majoritatea ucrainenilor nu cunosc foarte bine situația internă din această țară”, spune Oleksandra Tsekhanovska, șefa Grupului de Analiză pentru Război Hibrid al Centrului Media de Criză din Ucraina, într-un interviu pentru HotNews.
Mesajele au ca scop să-i întoarcă pe români împotriva ucrainenilor, alimentând ideea că vecinul României nu merită sprijin, pentru că nu a fost „un prieten adevărat” de-a lungul istoriei și pentru că nu ar proteja suficient minoritatea românească de pe teritoriul său. (PressHub)
👉 Scopul Moscovei, în operațiunile de dezinformare și propagandă, este de a folosi problemele de actualitate pentru a crește diviziunea între țările occidentale cu privire la sprijinul acordat Ucrainei, de a contracara pretențiile NATO și de a pregăti terenul pentru negarea în mod plauzibil a potențialelor atrocități – inclusiv posibila utilizare a armelor chimice, spun trei oficiali occidentali din domeniul securității naționale și cinci cercetători externi pe dezinformare. (Libertatea)
Analiză Misreport - Nu, USR PLUS nu a plătit 600.000 de euro „pentru viralizarea” acuzațiilor de plagiat la adresa premierului Nicolae Ciucă
S-au cheltuit 600.000 de euro pentru viralizarea acuzațiilor de plagiat pentru Ciucă”, susține fostul premier, Adrian Năstase, în cadrul unei emisiuni de la Radio Guerilla, găzduită de Liviu Mihaiu și difuzată săptămâna trecută. Năstase nu prezintă nicio dovadă în sprijinul afirmației sale, iar moderatorul emisiunii nu îi cere nici el să facă asta.
Afirmația fostului premier este preluată ulterior de site-ul stiripesurse.ro, cu titlul: „Adrian Năstase, informație-șoc: 600.000 de euro pentru viralizarea acuzațiilor de plagiat pentru Ciucă”. Năstase spune că a aflat informația de la „cineva care se pricepe la tema asta”.
Am identificat sursa „informației șoc”: este o emisiune difuzată de România TV sâmbătă (Facebook), 22 ianuarie, de la ora 21, în regim breaking news.
La câteva zile după ce jurnalista Emilia Șercan arăta, în PressOne, că premierul Nicolae Ciucă a plagiat în teza de doctorat, România TV publică un montaj de imagini pe fondul cărora o voce lansează mai multe „ipoteze incendiare” legate de investigația menționată: că serviciile de contraspionaj ale României ar fi în alertă, iar în spatele dezvăluirii Emiliei Șercan ar sta un „agent rus”. 
România TV nu prezintă nicio dovadă și nicio sursă nu este citată pentru a sprijini afirmațiile făcute. 
În cadrul aceluiași montaj este anunțată pentru prima dată și suma de 600.000 de euro (3 milioane de lei), pe care, susține România TV, USR PLUS ar fi plătit-o pentru „viralizarea” subiectului referitor la plagiatul premierului Ciucă. 
„Un lucru este cert și România TV vine cu dovezi incontestabile: sute de mii de euro au fost virate din conturile USR-ului pentru atacul la premierul țării noastre. USR a avut o misiune clară și nu s-a zgârcit când a fost vorba de plată. Cifrele exacte arată un transfer în valoare de 619.000 de euro”, susține vocea care prezintă materialul Breaking news. 
De fapt, dovezile incontestabile de care se vorbește în montaj nu apar niciodată. Pe ecran sunt arătate, în fugă, câteva imagini cu publicitate politică plătită pe Facebook de către paginile USR PLUS și Fără penali în funcții publice!, care aparțin partidului menționat. 
Am accesat Facebook Ads Library, baza de date în care rețeaua socială înregistrează toate sumele investite în publicitate politică. Potrivit datelor calculate automat de Facebook pentru ultimele 30 de zile, rezultă că :
  • pagina Fără penali în funcții publice! a cheltuit 15.819 lei pentru publicitate (aproximativ 3163 de euro), 
  • pagina USR PLUS a cheltuit, în aceeași perioadă, 9.393 de lei (aproximativ 1800 de euro)
Dealtfel, din 2019 și până la începutul lunii februarie, 2022, cele două pagini au cheltuit pentru publicitate aproximativ un milion de lei, potrivit datelor stocate de Facebook și care pot fi verificate foarte ușor. Puteți verifica cheltuielile cu publicitatea pe care partidele politice din România le fac accesând Facebook Ads Library.
Am verificat și contul USR PLUS care vizează cheltuielile partidului cu publicitatea politică online prin Google. În luna ianuarie, 2022, USR PLUS a cheltuit 1400 de euro, potrivit raportului. 
Așa am descoperit, însă, de unde vine suma vehiculată de România TV, iar apoi de Adrian Năstase: întreaga sumă cheltuită de USR PLUS, începând din mai, 2018, și până în ianuarie, 2022, pe publicitate politică, prin Google, se ridică la 620.000 de euro. 
Imaginea generată de Google Transparency Report pentru cheltuielile totale, din mai 2018 până acum, a fost folosită și în montajul România TV - doar că a fost prezentată drept suma investită exclusiv în ianuarie 2022, „pentru atacul la premierul țării noastre”, iar decupajul realizat pe ecran a înlăturat intervalul de timp pentru care era făcut calculul.
În realitate, suma de 600.000 de euro reprezintă banii cheltuiți de partid pentru publicitate politică din mai, 2018, până la finalul lui ianuarie, 2022, așa cum se poate vedea mai jos.
Google Ads - USR PLUS - 31.05.2018-31.01.2022
Google Ads - USR PLUS - 31.05.2018-31.01.2022
*Disclaimer. Vă amintesc că am fost reporter angajat al PressOne până în ianuarie, 2022. În același timp, o cunosc pe jurnalista Emilia Șercan, cu care am fost colegă. Mi s-a părut corect față de dumneavoastră, cititorii newsletter-ului, să fac aceste precizări la finalul analizei :)
Internațional
👉 Ce se întâmplă atunci când copiii devin adepții teoriilor conspirației și încep să susțină la școală idei preluate din acestea? Scientific American trage un semnal de alarmă și avertizează: copiii din SUA sunt expuși informațiilor false și teoriilor fanteziste și conspiraționiste
👉 Neil Young a solicitat Spotify să retragă muzica sa de pe platformă, atâta timp cât podcast-urile lui Joe Rogan, cunoscut pentru conspirațiile și informațiile greșite pe care le promovează, se regăsesc în același loc. „They can have Rogan or Young. Not both”, ar fi spus Young. (Axios)
👉 …iar șeful Organizației Mondiale a Sănătății i-a mulțumit legendei rock pentru că a ales să apere informațiile corecte referitoare la vaccinare. (The Guardian)
👉 Spotify a ales să-l păstreze pe Joe Rogan. The Verge explică de ce platforma nu și-ar fi permis, financiar, să îl elimine pe acesta. 
👉 În urma valului de critici, Spotify declară că a modificat regulile legate de conținutul ce promovează dezinformări și că va direcționa utilizatorii către informații verificate legate de COVID-19. (The Guardian)
👉 Papa Francisc a declarat săptămâna trecută că răspândirea informațiilor false și a dezinformării despre vaccinul anti-COVID19, inclusiv de către platformele catolice, este o violare a drepturilor omului. (Reuters)
👉 Eliminați de pe rețelele sociale și platformele mari video, conspiraționiștii ajung la publicul lor cu ajutorul newsletterelor și a podcast-urilor. (Washington Post)
👉 The Guardian prezintă datele simple cu care fiecare guvern poate să combată informațiile greșite legate de vaccinarea anti-COVID19. 
👉 Șaisprezece gânditori despre cum va arăta presa peste 15 ani. (Politico)
👉 VIDEO Saturday Night Live ironizează propaganda Rusiei în Ucraina. (NBCNews)
Ți-a plăcut această ediție de Newsletter?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Ovidiu Mihalcea.

Pentru a te dezabona, fă clic aici.
Dacă îți place newsletter-ul ce ți s-a redirecționat, te poți abona aici aici.
Powered by Revue