View profile

Ediția #1

Bună dimineața, iată știrile despre știri: ⚠️ O rețea de site-uri, televiziuni și personaje cu intere
Misreport
Ediția #1
By Misreport • Issue #3 • View online
Bună dimineața, iată știrile despre știri:
⚠️ O rețea de site-uri, televiziuni și personaje cu interese politice personale au promovat și amplificat informații false despre crimele de la Caracal. O analiză LARICS arată, jumătate de an mai târziu, cum au ajuns aceste narațiuni să fie preluate în media mainstream și folosite pentru a ataca instituțiile statului:

📢 O narațiune e un curent de teme lansate de un emițător cu anumite interese – fie electorale, fie strategice, fie pecuniare - respectiv clickbait, cu scopul de a amplifica mesaje și de a crea opinii. Poți citi mai mult despre cum sunt folosite narațiunile strategice aici (PressOne).

♾️ Materialul viral al săptămânii trecute în online-ul românesc a adunat 161.614 reacții pe Facebook și provine dintr-o sursă necredibilă (Rubrika).

🛂 „Noi avem 857 de kilometri de autostradă, suntem la coada Europei”, a declarat Lucian Bode, ministrul Transporturilor. Factual a verificat și spune că declarația este doar parțial adevărată.

Sputnik: Rusia a inclus Radio Europa Liberă pe lista agenților străini ca „un răspuns la persecuțiile la care este supusă mass-media rusească în SUA”.

✔️ Reuters lansează, alături de Facebook, o inițiativă de fact-checking (Reuters) care verifică autenticitatea informațiilor postate de ultilizatori pe Instagram și Facebook (audio, video și presupuse titluri de articole media).

🦠 Coronavirusul a generat prima info-demie pe rețelele sociale (MIT Technology Review). Informațiile reale s-au amestecat cu cele false și s-au răspândit cu o viteză demnă de o epidemie.
Propaganda pro-Kremlin din România și Republica Moldova s-a folosit de epidemie pentru a răspândi teorii ale conspirației legate de posibila proveniență a virsului. Deși vorbim de un virus, unele site-uri au denunțat „războiul bacteriologic”. Altele au atras atenția că putem vorbi de o „mână criminală”. Pentru a nu promova conținutul de acest tip, nu vom oferi link-uri directe către materialele monitorizate.

🤑 Michael Bloomberg angajează creatori de meme (New York Times) și injectează bugete media uriașe (New York Times) în lupta pentru campania prezidențială din SUA.

Știm cu toții că memele sunt „imaginile alea amuzante de pe internet”. Însă noțiunea e o idee mai complexă. O memă este, potrivit DEX online, o idee sau tipar comportamental care se răspândește prin imitație în cadrul unui grup social. Rodica Zafiu, profesor universitar la Facultatea de litere din București, o numește „o unitate de informaţie culturală“ (Dilema Veche), și o compară cu gena biologică. Practic, unitatea asta de informație este specială pentru că suportă modificări (replicări) diverse, în funcție de adaptarea ei la medii culturale diverse, fără să-și piardă sensul inițial.

 

Did you enjoy this issue?
Misreport

Ediție săptămânală despre dezinformare.
Un proiect realizat de Codruța Simina și Rubrika.

If you don't want these updates anymore, please unsubscribe here.
If you were forwarded this newsletter and you like it, you can subscribe here.
Powered by Revue